IT-managers moet minder sturen op proces en meer op uitkomst
30 augustus 2010 - IT-managers kunnen het beste halen uit hun medewerkers als ze minder sturen op het proces en meer op de uitkomst. Dat bepleit Onno de Haas, servicemanager voor VX Company. Een veelgehoorde klacht van beheerders is dat procesmedewerkers hen voorschrijven hoe ze hun werk moeten doen. Ze voeren het werk al jarenlang of decennia uit op een bepaalde manier, en worden ineens geconfronteerd met nieuwe proces- en werkbeschrijvingen.
Ik hoor de laatste maanden steeds meer dat IT organisaties (applicatiemanagement in dit geval) weer meer op resultaat / producten / uitvoer willen gaan sturen in plaats van op hun processen.
Wat bij mij opkomt is dan het volgende. In EFQM / INK is een aantal volwassenheidsniveaus van organisaties gedefinieerd. Niveau 1 (het laagste niveau) is product georiënteerd, niveau 2 proces georiënteerd, niveau 3 systeem, niveau 4 keten en niveau 5 op totale kwaliteit.
Waarschijnlijk is IT nog steeds zo onvolwassen dat we te vroeg waren met modellen als ITIL en ASL, waar het om procesverbetering gaat. IT heeft zijn producten nog onvoldoende onder controle om zich al meer te kunnen gaan richten op de efficiency van de processen.
De kop van dit artikel is dus in feite de onderbouwing van een brevet van onvermogen voor de IT-branche.
Anderzijds ben ik het er van harte mee eens dat (zeker de oudere) medewerkers moeten worden gezien als professionals die goed weten wat ze doen. Hen betrekken bij het ontwerpen van de processen is daarom ook veel beter dan het top down opleggen van nieuwe werkwijzes. Zorg er echter eerst voor dat je niveau 1 onder de knie hebt (ook samen met die specialisten uiteraard).